Filmekről, moziról, érdekességekről

Scorsese - Coppola kontra Marvel filmek világa [18.]

2019. november 07. - Scriptory

A napokban születésnapját ünneplő, november 17-én épp 77 éves Martin Scorsese kijelentése, mely szerint "a Marvel mozgóképei nem is filmek" még súlyosabb ítélet megalkotására késztették a valaha volt legjobb filmet elkészítő (a Keresztapát megrendező és az IMDb másfél millió szavazója szerint ezzel a máig legjobb filmet jegyző) Francis Ford Coppolát, aki életműdíja átvételekor azt mondta a sajtónak: "ezek megvetendő filmek". Coppola egyébként a "despicable" kifejezést használta a Yahoo News tudósítójának, meglehetősen erős érzelmi töltéssel. A két idős filmes ikon markáns véleménye komoly visszhangot keltett a nemzetközi médiában és ezreket, sőt százezreket késztetett vitákra. Érdemes átgondolni pro és kontra, mennyire lehet kemény ítéletet alkotni ezekről a művekről.

scorsese_coppola.jpg

Ha végigtekintünk a Marvel és DC Comics eddig elkészített, több mint 60 filmjén, néhány közös jellemzőt azonnal rögzíthetünk. Az első, hogy ezek valójába mesék, nagyon inger-gazdag és színes látványvilággal, a jó és rossz örök küzdelmével. A másik, hogy a hangsúly a Marvel-produkciókban inkább az érzékszervekre gyakorolható hatásra tevődik és messze nem az  elgondolkodtató, tartalmas sztorira, az emberi érzelmekben való elmerülésre illetve a különleges karakter-teremtésre. A filmezés történetének eddigi legszínvonalasabb alkotásai viszont éppen az utóbbiak miatt lettek annyira megbecsülve, mint ahogyan Scorsese és Coppola is ebben az értékrendben hozta létre legjobb műveit. A világ legjobb rendezői - pl Milos Forman, Akira Kuroszava,  Frank Capra, John Ford, Roman Polanski, Oliver Stone, Alfred Hitchcock, Quentin Tarantino - elsősorban a történetalkotás, karakter-teremtés és érzelmek megjelenítése, átadása, kiváltása világában dolgoztak és kétségtelenül a filmtörténet legjobb filmjei is ebben a "rendszerben" születtek (mint a Tizenkét dühös ember, a Száll a kakukk fészkére, a Remény rabjai, a Ponyvaregény, vagy a Forrest Gump)

Ugyanakkor a filmek világa egyben a különleges látvány-teremtés világa is, melyben külön díjakat adnak (pl az Oscarokon) a vizuális kategóriákért. Három évvel ezelőtt, 2016-ban például a Mad Max: Fury Road 6 Oscart kapott látványtervezés, jelmez, hangkeverés, hangvágás ... stb kategóriákban. Ezzel azt akarjuk mondani: egy-egy film kapcsán értéket képviselhet önmagában a látvány - hang is, vagyis a Marvel-produkciókban is lehet megbecsülhető az ilyesmi. Más kérdés, hogy az egyre jobban profitorientált filmvilág folyamatos "felhígulása" és elértéktelenedése, - melyben most már szinte CSAK a látványra történő fókuszálás az uralkodó - mennyibe üdvözlendő folyamat; mint ahogyan az is vita tárgya, hogy a széles tömegek "gyors-fogyasztására" szánt rágógumi-kultúra felszínessége milyen hatást gyakorol azokra a fiatalokra, akik szinte CSAK ezt nézik és így egyáltalán nem látnak a filmvásznon valódi értéket.

marvel.jpg

A moralitáson túl azonban ki kell emeljük: a Marvel (és DC) képregényhősei igencsak szórakoztatóak, kalandjaik izgalmasak, történeteik pedig elvarázsoló és elképesztő látványvilággal ajándékoznak meg bennünket. A legalább 50-60 eddig elkészült Marvel és DC alkotás között persze nagyon nehéz sorrendet kialakítani, ám ha mégis megpróbáljuk, akkor egy rendkívül szubjektív listát kapunk, mi mégis megkíséreltük:

Nálunk a TOP10 -ben aranyérmes a Vasember 1. (2008) Robert Downey Jr miatt, második a Bosszúállók 3. (2018) a látványvilágért, bronzérmes az Amerika kapitány: Az első bosszúálló (2011) a történet miatt (és mert ez franchise szent grálja), negyedik a Thor: Ragnarök (2017) a sajátos humora miatt, ötödik a Galaxis őrzői (2014) karaktereinek színességéért és hatodik a Deadpool (2016) a különleges és szórakoztató stílusáért. Ami a folytatást illeti, a 7.,8.,9. és 10 helyezettet - külön indoklás nélkül - ezek nálunk a következők: Amerika kapitány: A polgárháború (2016), Bosszúállók 4. (2019), Tél katonája (2014) és végül a Logan (2017).

Nem tudni, hogy Scorsese és Coppola látták e ezeket a filmeket (vagy egyáltalán bármilyen Marvelt) de még nekik is észre kellett venniük (már ha bármelyiket is megnézték), hogy ezekben is akad karakterisztika, humor, sőt némi mondanivaló is, az önzetlenség, a barátokért való kiállás és az élet - halál megjelenítései révén.

Nem védeni akarjuk a Marvel-filmek világát, csak árnyalni az összképet abban a tekintetben, hogy ne tekintsük ezeket a műveket "despicable" alkotásoknak (Coppola után szabadon). Nyilván jó lenne, ha Hollywood nagyobb számban készítene tartalmas és értékes mondanivalókkal teli műveket, komoly és átélhető érzelmek megmutatásával, átélhető - elgondolkodtató sztorikkal, nagy ívű, mély érzelemvilággal, de kizárólag ilyen alkotások nem készülhetnek. Szükség van a könnyebb szórakozásra is, a mesék, a csodák világára, mert ezek a filmek a gyermeki énünk megőrzését szolgálják.

coppola.jpg

Coppola a Lumiere életműdíja átvételekor egy hónappal ezelőtt, Franciaországban

Zárásul:

A "Scorsese-Coppola kontra Marvel" vitában nem lehet egyértelmű állást foglalni egyik oldal mellett sem: aki a Marvel-filmeket szereti, még nem okvetlenül az értéktelenséget védelmezi, aki pedig a két nagy rendezővel ért egyet, még szeretheti a Marvel-produkciókat is. A filmvilág éppen azért csodálatos, mert széles palettán kínál szórakozást a látvány-alapú illetve a gondolkodás-központú élményszerzés minden szegmensében.

scriptory_felirat_rovid.jpg

2019.11.07.12:23

***

A bejegyzés trackback címe:

https://scriptory.blog.hu/api/trackback/id/tr2815294356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RTB 2019.11.07. 12:52:19

egyre hülyébbnek érzem magam amiatt, hogy a képregényfilmekből csak a Tobey Maguire féle Pókember 1-2-t és a Deadpool1-et láttam. Utóbbit is csak azért, mert sokan mondták róla, hogy poénra veszi a Comics műfajt.
Tényleg az az érzésem, hogy előbb-utóbb neki kell állnom legalább az itt említett TOP10-nek.

Scriptory 2019.11.07. 19:14:58

@RTB: A TOP 10 mindenkinél más, de bármelyik filmes blogot nézzük is, mindegyiken akadnak nagyon jó filmek. A mi 10-es listánkon a Vasember 1 (2008) megnézését ajánljuk legelőször, mert talán az a legjobb Marvel-mozi. :)

Jericho 1 2019.11.08. 14:10:38

Érthető valahol mindaz, amit Scorsese és Coppola mondanak, csak nem veszik figyelembe, hogy a mai fiatalok már másként gondolkodnak. A látványfilmek korát éljük, az ilyen filmek aratnak a jegypénztáraknál.

Argus_ 2019.11.08. 14:25:04

Két nagy rendezőlegenda véleménye sokat számit. Nyilván nem vitatható amit mondanak: a Marvel-filmek a kevésbé értékes tömegszórakoztatás megnyilvánulásai. A Coppoláék által képviselt színvonal sokkal feljebb van, mégis olyan világot élünk, hogy most az olcsó, látvány-produkciókra van igény.

midnightcoder2 2019.11.08. 15:01:27

@Karma.: Igazából ma már a fenét sem érdekel a lelkizés.

Arcade Macho 2019.11.08. 15:29:11

ez a latvany ez jo duma... ha ezekhez a "nagy" nevekhez hasonlitjuk

de mi van a T2, az Alien elso 3 reszevel es a star wars elso 3 reszevel na meg a matrix elso 2-3 reszevel?
azok is a maguk idejeben a latvanyra mentek ra, megis klasszisokkal jobb barmelyik egyedul mint az egesz Marvel filmuniverzum

mondjuk egy maunikaso -nal tartalmasabb a Marvel, de kb a sorozatok koze lonem be

Arcade Macho 2019.11.08. 15:33:51

a Marvel kb az a szinvonal mintha a Szuperdod kalandjait vagy a Battle Force 5 -ot neznem
igaz eloszereplos a dolog es CGI is van benne boven de akkor is

mondjuk a Szuperdodot is szeretem igy a Marvel is bejon :)

midnightcoder2 2019.11.08. 15:42:00

@Arcade Macho: Remélem a Star Wars elsõ három része alatt a IV-V-VI-ot érted. Mert az I-III amit Lucas bácsi utána kanyarított, nagyobb hulladék volt mint egy tetszõleges Transformers film, ennél már csak a mikimajmok által generált legújabb hulladékok voltak rosszabbak.

exterminador 2019.11.08. 15:50:16

Azért Scorsese meg Coppola sem olyan nagy szám. Viszont ebben egyetértek velük.

Argus_ 2019.11.08. 16:26:16

@midnightcoder2: Nem csak a lelkizés nem érdekel senkit, hanem semilyen értelmes dolog sem. Nem akarnak és tudnak gondolkodni az emberek (főleg a fiatalok) Csak az egyszerű ingerekre van szükség és a látványra. A lebutított kultúra korát éljük.

Arcade Macho 2019.11.08. 17:14:20

@midnightcoder2: most hogy no a srac, meg kellene nezni vele a regi nagy filmeket, es eszembe jutott, hogy a Hegylako ami anno mennyire hajpolt cucc volt az kimaradt

a kerdesedre a valasz: termeszetesen a legregebbiek ha mar a T2 melle raktam oket :)

Reterátbúvár 2019.11.08. 20:00:52

Ismerőseimnek én is évek óta mondom, hogy a Disney (Marvel, SW) nem filmeket gyárt, hanem vidámparki élmény ride-okat. Jó, meg szeretjük, meg felülünk rá és sikoltozunk, tapsolunk, de 10 perc múlva senkit se érdekel. Ugyanezt mondja Scorsese is. Ez nem cinema, ezek ride-ok. Nem szarok ezek se, csak tök más műfaj. A probléma az, hogy ezek a mozikban mennek, pedig vidámparkokban lenne a helyük. :)

Örömhernyó 2019.11.09. 00:00:27

@midnightcoder2: Nem csak a lelkizés, a minőség, a karakterek, a színészet, a történet, a forgatókönyv se érdekel senkit. Régen is voltak szar filmek, de azokról mindenki tudta, hogy szarok, nem azok voltak a pénzügyileg legsikeresebbek, Amerikában eleve más mozikban játszották őket, mint a rendes filmeket. Michael Dudikoff Amerikai nindzsa filmjei, Dolph Lundgren összes szemete, és az eleve csak VHS-re készült remekek.
Én szeretem a pornót, kielégíti bizonyos igényeimet. De nem gondolom, hogy a pornófilmek valódi filmek lennének. Hasonlóképpen megértem, ha valaki a szuperhősfilmekre izgul fel, de ezek se filmek.

@Arcade Macho: Az Alien egy korszakalkotó film volt, össze se hasonlítható azzal, amit ma gyártanak Marvel-ék.

@Reterátbúvár: Jó meglátás, ezek tényleg amolyan theme park ride-ok. Engem nem zavar, hogy ezeket nézik az emberek, csak az a helyzet, hogy aki ilyeneken nő fel, az aztán sose fogja élvezni a valódi filmeket. Ide Kelet-Ázsiába szinte csak ezek az amerikai filmek jutnak el. A Wall Street farkasa és hasonlók nem nagyon. Tanult, egyetemet végzett embereknek is ez a szuperhősfilm a film. Kérdeztem tőlük, hogy rendes filmeket nem is néznek? Nem értették a kérdést. Ezek a divatos filmek, amik az itt bálványozott Amerikából jönnek, pénzügyileg sikeresek, tehát népszerűek. És miért is ne a népszerű filmeket néznék?

Lobo Marunga 2019.11.16. 09:38:39

Vegyük már észre, hogy egy óriási marketinghúzás az egész vita! A film mindig is a pénzről szólt, mondhatnám filmes nyomozói nyelven: Ha az okokat keresed, kövesd a pénzt!
A DC filmjeit kedvelők - legyenek sima mozilátogatók, kritikusok vagy pláne bloggerek - gyakran lenézik a Marvel-rajongókat, mondván, a DC sztorijai mélyebben foglalkoznak a hőseik lelkivilágával, motivációjával stb. Vagyis DC rajongónak lenni, egyfajta értelmiségi fennsőbbség a "Marveleshez" képest.
Aki viszont igazi 21. századi techkult-hipszteroid mélyértelmiségi akar lenni, az eleve szóba nem áll mozival, tévéje pedig nincs, legfeljebb azért, hogy kultsorozatokat nézzen az HBO-n, bár ezeket is inkább letölti.
Mármost: Képes valaki komolyan venni, hogy egy Martin Scorsese kaliberű rendező De Niroval, Al Pacinoval és Joe Peschivel súlyosbított filmjéért nem kapott volna két kézzel bármelyik nagy hollywoodi stúdió? Frászt. Itt jön a marketing: A magát legigényesebb filmfogyasztónak beállító réteget célozták meg, akik tudva, hogy ez egy netflixes film (ha paramountos vagy warneres vagy akármis lenne, sose mondanák hozzá, így mindenki "Scorsese Netflix-filmje"-ként emlegeti) fennsőbbségük biztos tudatában ülnek majd be rá a moziba, és legyen bármilyen, garantáltan odalesznek érte, mert anélkül nem lenne meg a kulturális önigazolásuk. Erre a marketinghúzásra erősít rá ez a vita, egyben bizonyítja, hogy Scorsese valóban az egyik legnagyobb filmes ász.
Hogy a film jó-e vagy sem, az itt most mindegy.