Filmekről, moziról, érdekességekről

Scorsese - Coppola kontra Marvel filmek világa [18.]

2019. november 07. - Scriptory

A napokban születésnapját ünneplő, november 17-én épp 77 éves Martin Scorsese kijelentése, mely szerint "a Marvel mozgóképei nem is filmek" még súlyosabb ítélet megalkotására késztették a valaha volt legjobb filmet elkészítő (a Keresztapát megrendező és az IMDb másfél millió szavazója szerint ezzel a máig legjobb filmet jegyző) Francis Ford Coppolát, aki életműdíja átvételekor azt mondta a sajtónak: "ezek megvetendő filmek". Coppola egyébként a "despicable" kifejezést használta a Yahoo News tudósítójának, meglehetősen erős érzelmi töltéssel. A két idős filmes ikon markáns véleménye komoly visszhangot keltett a nemzetközi médiában és ezreket, sőt százezreket késztetett vitákra. Érdemes átgondolni pro és kontra, mennyire lehet kemény ítéletet alkotni ezekről a művekről.

scorsese_coppola.jpg

Ha végigtekintünk a Marvel és DC Comics eddig elkészített, több mint 60 filmjén, néhány közös jellemzőt azonnal rögzíthetünk. Az első, hogy ezek valójába mesék, nagyon inger-gazdag és színes látványvilággal, a jó és rossz örök küzdelmével. A másik, hogy a hangsúly a Marvel-produkciókban inkább az érzékszervekre gyakorolható hatásra tevődik és messze nem az  elgondolkodtató, tartalmas sztorira, az emberi érzelmekben való elmerülésre illetve a különleges karakter-teremtésre. A filmezés történetének eddigi legszínvonalasabb alkotásai viszont éppen az utóbbiak miatt lettek annyira megbecsülve, mint ahogyan Scorsese és Coppola is ebben az értékrendben hozta létre legjobb műveit. A világ legjobb rendezői - pl Milos Forman, Akira Kuroszava,  Frank Capra, John Ford, Roman Polanski, Oliver Stone, Alfred Hitchcock, Quentin Tarantino - elsősorban a történetalkotás, karakter-teremtés és érzelmek megjelenítése, átadása, kiváltása világában dolgoztak és kétségtelenül a filmtörténet legjobb filmjei is ebben a "rendszerben" születtek (mint a Tizenkét dühös ember, a Száll a kakukk fészkére, a Remény rabjai, a Ponyvaregény, vagy a Forrest Gump)

Ugyanakkor a filmek világa egyben a különleges látvány-teremtés világa is, melyben külön díjakat adnak (pl az Oscarokon) a vizuális kategóriákért. Három évvel ezelőtt, 2016-ban például a Mad Max: Fury Road 6 Oscart kapott látványtervezés, jelmez, hangkeverés, hangvágás ... stb kategóriákban. Ezzel azt akarjuk mondani: egy-egy film kapcsán értéket képviselhet önmagában a látvány - hang is, vagyis a Marvel-produkciókban is lehet megbecsülhető az ilyesmi. Más kérdés, hogy az egyre jobban profitorientált filmvilág folyamatos "felhígulása" és elértéktelenedése, - melyben most már szinte CSAK a látványra történő fókuszálás az uralkodó - mennyibe üdvözlendő folyamat; mint ahogyan az is vita tárgya, hogy a széles tömegek "gyors-fogyasztására" szánt rágógumi-kultúra felszínessége milyen hatást gyakorol azokra a fiatalokra, akik szinte CSAK ezt nézik és így egyáltalán nem látnak a filmvásznon valódi értéket.

marvel.jpg

A moralitáson túl azonban ki kell emeljük: a Marvel (és DC) képregényhősei igencsak szórakoztatóak, kalandjaik izgalmasak, történeteik pedig elvarázsoló és elképesztő látványvilággal ajándékoznak meg bennünket. A legalább 50-60 eddig elkészült Marvel és DC alkotás között persze nagyon nehéz sorrendet kialakítani, ám ha mégis megpróbáljuk, akkor egy rendkívül szubjektív listát kapunk, mi mégis megkíséreltük:

Nálunk a TOP10 -ben aranyérmes a Vasember 1. (2008) Robert Downey Jr miatt, második a Bosszúállók 3. (2018) a látványvilágért, bronzérmes az Amerika kapitány: Az első bosszúálló (2011) a történet miatt (és mert ez franchise szent grálja), negyedik a Thor: Ragnarök (2017) a sajátos humora miatt, ötödik a Galaxis őrzői (2014) karaktereinek színességéért és hatodik a Deadpool (2016) a különleges és szórakoztató stílusáért. Ami a folytatást illeti, a 7.,8.,9. és 10 helyezettet - külön indoklás nélkül - ezek nálunk a következők: Amerika kapitány: A polgárháború (2016), Bosszúállók 4. (2019), Tél katonája (2014) és végül a Logan (2017).

Nem tudni, hogy Scorsese és Coppola látták e ezeket a filmeket (vagy egyáltalán bármilyen Marvelt) de még nekik is észre kellett venniük (már ha bármelyiket is megnézték), hogy ezekben is akad karakterisztika, humor, sőt némi mondanivaló is, az önzetlenség, a barátokért való kiállás és az élet - halál megjelenítései révén.

Nem védeni akarjuk a Marvel-filmek világát, csak árnyalni az összképet abban a tekintetben, hogy ne tekintsük ezeket a műveket "despicable" alkotásoknak (Coppola után szabadon). Nyilván jó lenne, ha Hollywood nagyobb számban készítene tartalmas és értékes mondanivalókkal teli műveket, komoly és átélhető érzelmek megmutatásával, átélhető - elgondolkodtató sztorikkal, nagy ívű, mély érzelemvilággal, de kizárólag ilyen alkotások nem készülhetnek. Szükség van a könnyebb szórakozásra is, a mesék, a csodák világára, mert ezek a filmek a gyermeki énünk megőrzését szolgálják.

coppola.jpg

Coppola a Lumiere életműdíja átvételekor egy hónappal ezelőtt, Franciaországban

Zárásul:

A "Scorsese-Coppola kontra Marvel" vitában nem lehet egyértelmű állást foglalni egyik oldal mellett sem: aki a Marvel-filmeket szereti, még nem okvetlenül az értéktelenséget védelmezi, aki pedig a két nagy rendezővel ért egyet, még szeretheti a Marvel-produkciókat is. A filmvilág éppen azért csodálatos, mert széles palettán kínál szórakozást a látvány-alapú illetve a gondolkodás-központú élményszerzés minden szegmensében.

scriptory_felirat_rovid.jpg

2019.11.07.12:23

***

A bejegyzés trackback címe:

https://scriptory.blog.hu/api/trackback/id/tr315294356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RTB 2019.11.07. 12:52:19

egyre hülyébbnek érzem magam amiatt, hogy a képregényfilmekből csak a Tobey Maguire féle Pókember 1-2-t és a Deadpool1-et láttam. Utóbbit is csak azért, mert sokan mondták róla, hogy poénra veszi a Comics műfajt.
Tényleg az az érzésem, hogy előbb-utóbb neki kell állnom legalább az itt említett TOP10-nek.

Scriptory 2019.11.07. 19:14:58

@RTB: A TOP 10 mindenkinél más, de bármelyik filmes blogot nézzük is, mindegyiken akadnak nagyon jó filmek. A mi 10-es listánkon a Vasember 1 (2008) megnézését ajánljuk legelőször, mert talán az a legjobb Marvel-mozi. :)

Jericho 1 2019.11.08. 14:10:38

Érthető valahol mindaz, amit Scorsese és Coppola mondanak, csak nem veszik figyelembe, hogy a mai fiatalok már másként gondolkodnak. A látványfilmek korát éljük, az ilyen filmek aratnak a jegypénztáraknál.

Karma. 2019.11.08. 14:25:04

Két nagy rendezőlegenda véleménye sokat számit. Nyilván nem vitatható amit mondanak: a Marvel-filmek a kevésbé értékes tömegszórakoztatás megnyilvánulásai. A Coppoláék által képviselt színvonal sokkal feljebb van, mégis olyan világot élünk, hogy most az olcsó, látvány-produkciókra van igény.

midnightcoder2 2019.11.08. 15:01:27

@Karma.: Igazából ma már a fenét sem érdekel a lelkizés.

Arcade Macho 2019.11.08. 15:29:11

ez a latvany ez jo duma... ha ezekhez a "nagy" nevekhez hasonlitjuk

de mi van a T2, az Alien elso 3 reszevel es a star wars elso 3 reszevel na meg a matrix elso 2-3 reszevel?
azok is a maguk idejeben a latvanyra mentek ra, megis klasszisokkal jobb barmelyik egyedul mint az egesz Marvel filmuniverzum

mondjuk egy maunikaso -nal tartalmasabb a Marvel, de kb a sorozatok koze lonem be

Arcade Macho 2019.11.08. 15:33:51

a Marvel kb az a szinvonal mintha a Szuperdod kalandjait vagy a Battle Force 5 -ot neznem
igaz eloszereplos a dolog es CGI is van benne boven de akkor is

mondjuk a Szuperdodot is szeretem igy a Marvel is bejon :)

midnightcoder2 2019.11.08. 15:42:00

@Arcade Macho: Remélem a Star Wars elsõ három része alatt a IV-V-VI-ot érted. Mert az I-III amit Lucas bácsi utána kanyarított, nagyobb hulladék volt mint egy tetszõleges Transformers film, ennél már csak a mikimajmok által generált legújabb hulladékok voltak rosszabbak.

exterminador 2019.11.08. 15:50:16

Azért Scorsese meg Coppola sem olyan nagy szám. Viszont ebben egyetértek velük.

Karma. 2019.11.08. 16:26:16

@midnightcoder2: Nem csak a lelkizés nem érdekel senkit, hanem semilyen értelmes dolog sem. Nem akarnak és tudnak gondolkodni az emberek (főleg a fiatalok) Csak az egyszerű ingerekre van szükség és a látványra. A lebutított kultúra korát éljük.

Arcade Macho 2019.11.08. 17:14:20

@midnightcoder2: most hogy no a srac, meg kellene nezni vele a regi nagy filmeket, es eszembe jutott, hogy a Hegylako ami anno mennyire hajpolt cucc volt az kimaradt

a kerdesedre a valasz: termeszetesen a legregebbiek ha mar a T2 melle raktam oket :)

Reterátbúvár 2019.11.08. 20:00:52

Ismerőseimnek én is évek óta mondom, hogy a Disney (Marvel, SW) nem filmeket gyárt, hanem vidámparki élmény ride-okat. Jó, meg szeretjük, meg felülünk rá és sikoltozunk, tapsolunk, de 10 perc múlva senkit se érdekel. Ugyanezt mondja Scorsese is. Ez nem cinema, ezek ride-ok. Nem szarok ezek se, csak tök más műfaj. A probléma az, hogy ezek a mozikban mennek, pedig vidámparkokban lenne a helyük. :)

Örömhernyó 2019.11.09. 00:00:27

@midnightcoder2: Nem csak a lelkizés, a minőség, a karakterek, a színészet, a történet, a forgatókönyv se érdekel senkit. Régen is voltak szar filmek, de azokról mindenki tudta, hogy szarok, nem azok voltak a pénzügyileg legsikeresebbek, Amerikában eleve más mozikban játszották őket, mint a rendes filmeket. Michael Dudikoff Amerikai nindzsa filmjei, Dolph Lundgren összes szemete, és az eleve csak VHS-re készült remekek.
Én szeretem a pornót, kielégíti bizonyos igényeimet. De nem gondolom, hogy a pornófilmek valódi filmek lennének. Hasonlóképpen megértem, ha valaki a szuperhősfilmekre izgul fel, de ezek se filmek.

@Arcade Macho: Az Alien egy korszakalkotó film volt, össze se hasonlítható azzal, amit ma gyártanak Marvel-ék.

@Reterátbúvár: Jó meglátás, ezek tényleg amolyan theme park ride-ok. Engem nem zavar, hogy ezeket nézik az emberek, csak az a helyzet, hogy aki ilyeneken nő fel, az aztán sose fogja élvezni a valódi filmeket. Ide Kelet-Ázsiába szinte csak ezek az amerikai filmek jutnak el. A Wall Street farkasa és hasonlók nem nagyon. Tanult, egyetemet végzett embereknek is ez a szuperhősfilm a film. Kérdeztem tőlük, hogy rendes filmeket nem is néznek? Nem értették a kérdést. Ezek a divatos filmek, amik az itt bálványozott Amerikából jönnek, pénzügyileg sikeresek, tehát népszerűek. És miért is ne a népszerű filmeket néznék?