A science fiction, vagy röviden sci-fi mint műfaji kategória olyan könyveket, filmeket és egyéb művészeti produktumokat (pl festményeket, képregényeket, színi előadásokat ... stb) jelöl, melyeknek cselekménye a tudományos fantasztikum körébe tartozik. Rögtön hozzá kell, hogy tegyem: elvétve fordul csak elő, hogy egy mű CSAK ebbe a kategóriába tartozzon, hisz legtöbbször valamilyen más vezérmotívum, hangulati elem, esetleg "behatás" is jellemző még az ide sorolt alkotásokra. Lehet ez vígjátéki elem (pl a Vissza a jövőbe filmek esetében), lehet horrorisztikus vonás (pl az Alien filmeknél), lehet kaland feeling (lásd: Star Wars mozik), vagy krimiszerű elem, esetleg akciófilm hatás (pl a Total Recall és Terminátor filmeknél). Ebből aztán rengeteg vita adódik a filmrajongók körében arról, hogy mi számít sci-finek és mi nem. Sokan kizárólag a "vegytiszta" tudományos-fantasztikus műveket sorolják csak ide, míg mások megengedőbbek és az egyéb műfaji-jegyeket hordozó alkotásokat is ide veszik. Én azt mondom: érdemes tágabban értelmezni a műfajt, mert számtalan értékes és érdekes filmet zárnánk ki, ha ragaszkodnánk az eredeti keretekhez. Ugyanakkor én is kizárnék néhány művet a listámból, mert ezeknél NEM a tudományos fantasztikum a központi vezérmotívum.
Nem vettem a sci-fi műfajba például a Terminátor filmeket, a Vissza a jövőbe alkotásokat (pedig amúgy nagy kedvenceim, csak éppen vígjáték-kalandfilmekként), nem soroltam ide a Star Wars mozikat (számomra inkább kalandfilmek), a Mátrix sorozatot és az Alien-filmeket (melyeket sokkal inkább a horror műfajban helyezem el). Lehetne ezeken a "kizárásokon" persze napestig vitatkozni (hiszen jó adag szubjektivitás jellemzi a műfaji határokat), de nézzük inkább a listát:
10. Mentőexpedíció (2015)
Ridley Scott 2015-ös filmje Matt Damonnal és a gyönyörű Jessica Chastainnel nagyon meglepett három éve, mert nem vártam a sztoritól egy ennyire erős végeredményt. Ez a film fordulatos, meglepetésekkel teli, izgalmas és rengeteg humort is tartalmaz, nem beszélve arról, hogy tudományos szempontból sem lehet találni benne túl sok kivetnivalót. A Mars meghódítása amúgy is "sláger-téma" mostanában és a legtöbb kutató szerint néhány évtizeden belül megvalósításra kerülhet. Ember még soha nem járt a Vörös bolygón és ha ez egyszer megtörténik, az legalább akkora tudományos lépés lesz, mint 1969 július 20 -án a Hold meghódítása.
9. Gattaca (1997)
Az Andrew Niccol rendezte 1997-es sci-fi egyike a leginkább elgondolkoztató filmeknek, melyeket valaha láttam. A genetika mint tudomány napjainkban reneszánszát éli, a származás, etnikai hovatartozás, felmenőink kérdése pedig mind inkább a közbeszéd, közgondolkodás részévé válik. A Gattaca egy olyan jövőbeni világot tár elénk, melyben mindent a genetikai adottságok határoznak meg. Akiben rossz tulajdonságok, betegségek lehetősége, vagy gyengeség van genetikailag kódolva, nem csinálhat karriert, sőt nem is érvényesülhet. A történet főhőse, Vincent (Ethan Hawke) azonban kicselezi a rendszert. A film érdekes, izgalmas és elgondolkodtató egyszerre.
8. Avatar (2009)
Ha van iszonyúan látványos film, akkor az az Avatar. Cselekménye ugyan tökéletesen behelyettesíthető egy klasszikus westernbe, a fenyegetett indiánokkal, az őslakosok földjét erőszakkal elvenni akaró, kincseikre áhítozó fehér hódítókkal, mégis valahol ez a film is a sci-fi műfajának határsávjába tartozik (bár igazság szerint inkább kalandfilm). Ami miatt a listába felvettem, az a film különleges technikai kivitelezése és annak a fantázia-világnak a kiteljesítése, ami a science fiction moziknak annyira sajátja. El kell ismerni: James Cameron magas minőséget tett az asztalra 2009 -ben és a Sam Worthington - Sigourney Weaver - Stephen Lang trió is kitett magáért.
7. Total Recall (1990)
A Paul Verhoeven rendezte 1990 -es Total Recall, Arnold Schwarzeneggerrel és a Len Wiseman által 2012 -ben elkészített Colin Farrell - féle verzió sokáig állt versenyben nálam, mert mindkettőnek megvannak a maga előnyei és értékei. Az eredeti, 28 éve készült változat egy nagyon jó rendezéssel került annak idején a mozikba, Swarzenegger erős alakításával, eredeti megoldásokkal és a lélegzetelállító (akkoriban csak 32 éves) Sharon Stone "jelenlétével". A 2012 -es film pedig ütős akciójelenetekkel és a szintén gyönyörű Jessica Biel, illetve a fantasztikus Kate Beckisnsale játékával lett nagyon látványos. Erre a listára mégis a régi változatot választottam, mert sokkal inkább sci-fi jellegű például az idegenek objektumával, melyet a film legvégén aktiválnak.
6. Szárnyas fejvadász
Ahogyan a Total Recall, úgy a Blade Runner (Szárnyas fejvadász) is kapott egy későbbi változatot. Az eredeti verzió Ridley Scott rendezésében, Harrison Ford, Sean Young és Rutger Hauer főszereplésével, 1982 -ben került a mozikba, míg az újabb változat Denis Villeneuve nevével fémjelezve Ryan Goslinggal, 2017 -ben készült el. Ám míg a Total Recall esetében mindkét változat nagyon jól sikerült, addig a két Blade Runner film közt fényévnyi távolság van: az 1982-es film különleges hangulatú, kiváló minőségű munka, a 2017-es viszont "dögunalom". Listámra nyilván a 82-es film került érdekes témájával, több mélységű, elgondolkodtató tartalmával, a művi úton létrehozott, mégis önálló személyiséggel bíró, mesterséges intelligencia kérdésével.
5. 2001- Ürodüsszeia (1968)
Stanley Kubrick 1968 -as különleges filmje a 2001: Space Odyssey egyszerűen lehagyhatatlan a valaha készült legjobb science fictionok listájáról. Mert ez is többrétegű, remek látványvilágú, elgondolkodtató és valódi filmélményt adó, ízig - végig sci-fi mű. Gyermekként láttam legelőször és rögtön nagy hatást tett rám, sőt a műfaj nagy kedvelőjévé tett. Bár stílusa nem egészen egyezik azzal, ami számomra a sci-fiben igazán meghatározó és érdeklődést felkeltő (ahhoz túlontúl teátrális és lassú tempójú), mégis alapfilmnek tartom. Ezen a listán az első ötbe tettem nem utolsó sorban a műfajra gyakorolt hatása miatt.
4. Világok harca (2005)
Steven Spielberg és Tom Cruise 2005 -ös filmje nagy kedvencem már 13 éve. Egyetemista korom óta vallom: ha egyszer egy idegen civilizáció "kopogtat" be hozzánk, az a sokkal fejlettebb hódító és az elmaradott leigázottak szituációja lesz, ahogyan ez a történelemben mindig is volt: elég az amerikai indián kultúrákat (aztékokat, inkákat) elpusztító spanyol konkvisztádorokra gondolnunk, akik fejlett tűzfegyvereikkel szinte kiirtották ezeket a népeket. A Világok harca pontosan ezt a gondolatot ragadja meg látványos és nagyon izgalmas kivitelben, viszont happy end zárással (a való életben aligha számíthatnánk erre). Listámon simán megérdemli a film a negyedik helyet.
3. Kapcsolat (1997)
Ami nem sikerült Villeneuvnek 2016 -ban az Érkezéssel, az bravúrosan összejött Robert Zemeckisnek az 1997 -es Kapcsolattal. A Contact ugyanis zseniális lett, főleg az érdeklődés felkeltésében és fenntartásában. Remek a történet, fantáziadús a kivitelezés és elgondolkodtató a történetfűzés. Nekem bejött Jodie Foster játéka is (bár sokáig nehezen emésztettem meg, hogy a nőkre bukik - ez nyilván a legkevésbé sem tartozik ide). A Kapcsolat egy nagyon is reális alapkoncepcióból indul ki, amivel a film engem már eleve megnyert magának. Ennek lényege: az idegenek egy matematikai feladvánnyal kezdeményezik a kapcsolatfelvételt, melynek megfejtése magas szintű műszaki tudást igényel. Ha az emberiség képes a megoldásra, akkor arra is kész, hogy a kapcsolatot létrehozza.
2. Prometheus (2012)
Bár a bevezetőben azt írtam: az Alien filmeket alapból inkább tartom horror-moziknak, mint sci-fi alkotásoknak, a Prometheus nagy kivétel a franchise többi részéhez képest. Ebben a történetben ugyanis rengeteg a fantázia és a tudományos fantasztikum. Az emberiség eredet-kérdése is felvetődik, amire érdekes válasz-kísérleteket kapunk Ridley Scott -tól. Tetszetős a kivitelezés, jók a jeleneteket és a végső csattanó is. Valójában a Prometheus nem is tekintem igazi Alien filmnek, sokkal inkább egy remek sci-finek. Annyira jónak, hogy a lista második helyére tettem.
1. Harmadik típusú találkozások (1977)
Végül az abszolút első: Steven Spielberg 1977 -es nagy klasszikusa, a sci-fi műfaj egyik nagy alapműve, a Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind). Egészen fiatalon láttam először és egész életemre meghatározó élményt jelentett. Ebben a történetben az idegenek nem rosszindulatúak, hanem inkább érdeklődően közeledőek. Különleges sztori, különleges rendezés, élvezetes kivitelezés. Nálam a lista első helyén a film helye.
2018.07.07. (18:30)